Tyto webové stránky používají soubory cookie, aby zajistily nejlepší možný zážitek při návštěvě webových stránek. Další informace najdeš v našich zásadách ochrany osobních údajů. Chceš-li souhlasit s používáním druhotných souborů cookie, klikni na tlačítko "Souhlasím"
OpustitSouhlasím
Jak postupovat, když pojišťovna nechce uhradit škodu na vozidle
Stali jste se účastníkem dopravní nehody a vaše pojišťovna odmítá uhradit škodu na vozidle? Nezoufejte, existuje několik kroků, které můžete podniknout k získání spravedlivého odškodnění. Tento článek vás provede celým procesem a poskytne vám užitečné rady a tipy.
Co dělat ihned po nehodě?
První kroky po dopravní nehodě jsou klíčové pro úspěšné uplatnění nároku na pojistné plnění.
Zabezpečte místo nehody: Ujistěte se, že místo nehody je zabezpečeno a nedojde k dalším škodám.
Zajistěte si kontakty na svědky: Pokud byli u nehody svědci, zapište si jejich kontaktní údaje. Jejich svědectví může být v budoucím řízení velmi cenné.
Zdokumentujte škody: Důkladně zdokumentujte veškeré škody na vozidle, a to pomocí fotografií a videí. Zaznamenejte i poškození okolí, pokud k němu došlo.
Zavolejte policii: V případě sporných situací, zranění nebo škody přesahující 100 000 Kč je nutné volat policii. Zápis od policie bude důležitým důkazem.
Nahlaste škodu pojišťovně: Bezodkladně kontaktujte svou pojišťovnu a nahlaste vzniklou škodu. Postupujte dle instrukcí pojišťovny.
Proč pojišťovna odmítá plnit?
Existuje několik důvodů, proč pojišťovna může odmítnout uhradit škodu na vozidle:
Porušení smluvních podmínek: Například řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek.
Neplatné pojištění: Pokud nemáte platné povinné ručení nebo havarijní pojištění.
Nesprávné nahlášení škody: Nepravdivé údaje, zatajení informací nebo pozdní nahlášení škody.
Spor o zavinění nehody: Pokud se pojišťovny nemohou shodnout na viníkovi nehody.
Nízká výše škody: U některých typů pojištění existuje spoluúčast, kdy pojišťovna hradí škodu až od určité výše.
Jak postupovat, když pojišťovna odmítne plnit?
Pokud pojišťovna odmítne uhradit škodu, nevzdávejte se. Zde je postup, který byste měli následovat:
1. Zjistěte důvod odmítnutí
Požádejte pojišťovnu o písemné zdůvodnění odmítnutí. Důkladně si toto zdůvodnění prostudujte.
2. Shromážděte důkazy
Shromážděte veškeré dostupné důkazy, které prokazují vaši pravdu. Může se jednat o:
Zápis od policie: Protokol o dopravní nehodě.
Svědecké výpovědi: Písemná prohlášení svědků.
Fotodokumentaci a videozáznamy: Snímky a videa z místa nehody.
Odborné posudky: Znalecké posudky o rozsahu škody.
Lékařské zprávy: Pokud došlo ke zranění.
3. Podání odvolání
Proti rozhodnutí pojišťovny se můžete odvolat. Odvolání by mělo být písemné a obsahovat veškeré relevantní argumenty a důkazy. Dodržujte lhůty stanovené pojišťovnou.
4. Využití mimosoudního řešení sporů
Před podáním žaloby k soudu můžete využít mimosoudní řešení sporů, například mediaci nebo arbitráž. Tyto metody mohou urychlit proces a ušetřit vám náklady.
5. Soudní řízení
Pokud mimosoudní řešení selže, můžete se obrátit na soud. V tomto případě je vhodné konzultovat situaci s advokátem specializujícím se na pojišťovací právo.
H4: Důležité rady a tipy
Komunikujte s pojišťovnou písemně: Veškerou komunikaci s pojišťovnou veďte písemně, abyste měli důkazy o proběhlé komunikaci.
Dodržujte lhůty: Pečlivě sledujte a dodržujte veškeré lhůty stanovené pojišťovnou.
Poraďte se s odborníkem: V případě složitějších situací se neváhejte obrátit na advokáta nebo pojišťovacího poradce.
Nezapomeňte na promlčecí lhůty: Nárok na pojistné plnění se promlčuje. Dbejte na dodržení promlčecích lhůt.
Odmítnutí pojistného plnění pojišťovnou může být stresující situací. Důležité je nevzdávat se a aktivně jednat. S pomocí tohoto článku a případné odborné rady můžete dosáhnout spravedlivého odškodnění.